Terug naar evenementen

Paul Pankert: Remote 2.0

  • Datum(s) en tijd(en): Vrijdag 10 december 2021 (20u00)
  • Prijs: 8-16€
  • Plaats: Eupen, Alter Schlachthof

 

 

Terug naar evenementen

Update 7.12.2021 : dit concert is uitgesteld naar de lente 2022 (precieze datum nog te bepalen)


Paul Pankert, compositie

Hiroshi Wakamatsu, choreografie
Luna Ananda Martinez, dans

Achim Bill, percussie
Anne Davids, fluiten
Vedran Mutić, basgitaar
Centre Henri Pousseur, live electronics


Remote 2.0 is een dans- en muziekvoorstelling voor fluit, drums, basgitaar en dans. In deze voorstelling worden de bewegingen van de danser geanalyseerd door sensoren en beïnvloeden zo in real time elektronische geluidsfilters die transponeren, vervormen, desintegreren en versterken… Andere geluidseffecten worden gestuurd door willekeurige generatoren. De muzikale expressie is dus niet langer uitsluitend in handen van de drie musici, maar wordt grotendeels bepaald door externe elementen.

De inspiratie voor dit stuk kwam uit de dystopische roman ‘The Power’ van Naomi Alderman, die handelt over macht, manipulatie, buitenaardse controle en machtsmisbruik. In de inleiding wordt een vluchtige melodie, gespeeld door de fluit, verschillende malen herhaald en elektronisch gemanipuleerd op een steeds indringender manier. De dreigende klanken van de basgitaar nemen toe tot de eerste demonstratie van kracht. Ook de expressieve fluitfrase die volgt, heeft moeite zich te doen gelden tegen de steeds terugkerende bas- en slagwerkklankelementen.
Het centrale hoofddeel is een passacaglia, een vorm van driekwartsmaatvariatie die vooral in de barokmuziek gebruikelijk is, en die handelt over het machtsmisbruik dat in de roman wordt beschreven, eerst subtiel, dan steeds duidelijker, en dat uiteindelijk leidt tot de volledige vernietiging en ineenstorting van de sociale structuur. Daarna volgt Bachs koraal Aus tiefer Not schrei ich zu dir, teruggebracht tot drie stemmen. Met water gevulde glazen, bediend door een vioolstrijkstok, geven een breekbaar geluid aan de hoofdstem.
De roman eindigt in een verwoeste, hopeloze maatschappij, muzikaal voorgesteld door een steeds terugkerende baslijn van vijf maten, waarvan de eentonigheid wordt verlicht door een paar percussie-elementen. Daaraan wordt een ontgoochelend dalende melodie op de basfluit toegevoegd, die tenslotte in het niets vervaagt.

Meer informatie

 

Terug naar evenementen